woensdag 7 augustus 2013

India 2013 (Jaipur)

Deze ochtend kunnen we iets langer blijven liggen, daar hebben we wel eens behoefte aan. We gaan ontbijten in het restaurant van het hotel (inbegrepen) en doen onze vuile was eens binnen zodat we die vanavond nog terug hebben.
Een tuktuk brengt ons naar Pink Palace in het oude stadsgedeelte. Hier lopen we al gauw een uurtje rond en zijn enorm verbaasd door de fijne afwerking en details in de bouwwerken. Het is hier heel warm en het zonnetje schijnt volop!
Daarna stappen we de straat over en komen we terecht in Jantar Mantar, een eeuwenoud observatorium voor sterren en astrologie. De bouwwerken die hier staan hou je niet voor mogelijk. Echt bizar allemaal. Elk van deze bouwwerken dient om hoe dan ook iets te meten van de sterren, planeten, sterrenbeelden…. Hoe ze het doen blijft voor mij een groot vraagteken, maar het is wel allemaal zeer leuk om naar te kijken. Het is dan ondertussen ook world heritage.
Te voet kuieren we verder door de stad. Het bruist hier volop. Overal waar je loopt spreken mensen je aan, vragen van waar je komt, of je iets wil kopen. Leuk voor even, maar op de duur ook heel vermoeiend (al moet gezegd dat de Indiërs echt wel héél vriendelijk en behulpzaam zijn). Als we besluiten van de grote weg af te gaan en de kleinere straatjes in te lopen, valt op hoeveel arme mensen hier wel leven. Bedelaars slapen op straat, bedolven onder de vliegen.
We zijn een beetje overweldigd door al deze indrukken…..
Dan duikt voor ons het Hawa Mahal op, het paleis van de wind… heel erg mooi om te bezoeken. Een oase van rust midden in de drukke stad. Je kan hier als je wil uren in rondlopen, overal heb je gangen, hoekjes, kantjes, trappen, doorgangen. Hier vinden we af en toe ook wat verkoeling, want ondertussen zijn we al kletsnat (deze keer niet van de regen).
Het is echt een pareltje…. Een must see!
Voor het Amber Fort besluiten we een tuktuk te nemen en na wat onderhandelen over de prijs, krijgen we vier stops voor een mooie prijs.
Fort Amber ligt net buiten de stad en onderweg ernaartoe zagen we enkele waterbuffels. Het fort kan je bereiken met een jeep, een olifant of te voet. Wij kiezen natuurlijk voor het laatste J
De weg naar boven op zich is al zeer indrukwekkend. Je ziet rond het fort een ellenlange muur (lijkt een beetje op die van China) die reikt van de ene  heuvel over de andere. Dit was zonder meer dé highlight van de dag. Een prachtig monument in een prachtige groene omgeving. Hier zagen we ook heel veel eekhoorntjes en onze eerste aapjes van deze reis!
Op de terugweg naar de tuktuk zien we nog enkele koeien en Carl wil nog een mooi shot maken, maar daar is meneer de stier niet echt mee opgezet en bijna was Carl een ‘os’.
We stoppen op de terugweg nog aan The Water Palace, maar dat was niet echt de moeite. De andere stops laten we achterwege, want we zijn echt wel moe…. Terug naar het hotel dan maar.
De rest van de avond vullen we met eten, biertje drinken, blogje updaten, plannen concreet maken voor de volgend dagen ….. morgenvroeg nemen we de bus richting Jodhpur. Alweer vroeg uit de veren dus!

Namasté

Joke

kiekjes nemen

Nat van het zweet

verfrissing in zwembad van hotel

slangenbezweerder

straatzicht

streetfood

palace of the winds

hindoecola: thumbs up! (coca cola company)

Palace of the winds met Amber Fort op de achtergrond

Amber fort

Hindoevrouw

us - zelfportret

de stier net voor hij boos werd op Carl

Paleiswachter
JC ontour-tips:

accomodatie:

Umaid Mahal, leuk rooftopterras met mooi uitzicht, verfrissend zwembad. Wel je was op tijd inleveren, want bij regenweer kan het zijn dat je er een extra dagje op moet wachten.

Eten en drinken:

Degelijk maar niet echt bijzonder eten in het restaurant van het hotel, handig als je bij regenweer niet weg kan :-)

1. een mooie beschrijving van de stad... brengt herinnering van mijn vakantie terug !
    Hopelijk is Carl tijdig weg kunnen vluchten van de boze stier :-)