vrijdag 16 augustus 2013

India 2013 (terugblik)

India, you love it or you hate it.....
Na een bewogen en emotionele twee weken kunnen we zeggen.... WE LOVE IT!
Al verliep het begin van de reis wat moeizaam, we hebben genoten van India!
Het was voor ons een uitdaging om knopen door te hakken.... knopen die de reis helemaal bijstuurden en ons uiteindelijk hebben geleid naar een zeer mooie ervaring.
Het feit dat we dit zomaar konden doen omdat we het wilden, gaf ons een gevoel van vrijheid, waardoor we dubbel zo hard konden genieten van wat daarna kwam.
Het werd een reis vol confrontaties.... confrontatie met het weer, met de armoede, met de levensomstandigheden van de mensen daar, met onszelf....
We merkten dat we echt konden veroverd worden door een land.... de eerste dagen zagen India als iets éénmaligs, "we hebben het geprobeerd" zeiden we tegen elkaar....
Dat gevoel veranderde onderweg, we kwamen helemaal in de India-flow.... "We komen terug" zo eindigde het....
De vriendelijke mensen, de gezellige sfeer, het spicy eten, .... alles bij elkaar maakt van India iets bijzonders.
Iets dat we nog nergens anders tegenkwamen. Misschien komt het ook omdat we de reis helemaal omgooiden en van een tegenvaller een topper konden maken, dat ons gevoel zo goed zit.
We houden er alleszins een mooi gevoel aan over.
Het was een mooie mix van regen en zon, van mooiere hotelkamers en basic guesthouses, van trein en bus, van taxi en tuktuk, van vroeg opstaan en uitslapen. De timing van de reis zat ook goed, we bleven overal lang genoeg om onze draai te vinden, te genieten om het daarna alweer te missen...
Ik heb veel van India geleerd, maar denk dat India ook wat van mij kan leren.... vooral de afvalproblematiek zou ik eens grondig willen aanpakken. Ik hoop dat op dat vlak de bestuurders van India hun volk de mogelijkheden en de kennis ooit zullen bijbrengen om dit probleem aan te pakken. Tot dan zal ik me moeten beperken om het 'groene' thema aan te kaarten in de klas...
India, je ziet ons nog terug..... bedankt voor de mooie tijd!

Dank je wel ook alweer aan mijn rots in de branding, mijn beste vriend en reisgezel xxx

Joke

1 opmerking:

Dank je voor je reactie! Joke & Carl