dinsdag 6 augustus 2013

India 2013 (Jaipur)

Vandaag (veel te ) vroeg opgestaan na de vermoeiende dag gisteren.  Onze basic kamer hielp ook niet echt om van gisteren een topdag te maken….  De douche bleek een emmer met bekertje te zijn en van warm water was geen sprake….
Hopelijk geraken we vandaag weg….het weer is alvast droog en als de cyclonen tot 11u vanmorgen willen wegblijven, dan zijn we weg!
Als we buiten kijken hebben we wel een leuk zicht, palmbomen met op de achtergrond de zee! Bovendien is het vandaag voor de hindoes een heilige dag met ceremonieën (dat hadden we gisteren tijden de taxirit vernomen) en is er volop muziek te horen.
Ik was vroeg opgestaan om eens te kijken of ik nog wat leuke plaatjes kon schieten van het strand in de vroege morgen, en tot mijn grote verbazing was er al een ceremonie aan de gang.   De mensen werden gezegend en geverfd en met voedsel op hun  hoofd moesten ze naar de zee lopen om vervolgens dat voedsel in de zee te keilen….rare kerels die hindoes, maar het levert wel enkele leuke fotos op.
De taxi was uiteraard te laat, maar we hadden dit reeds voorzien door hem vroeger dan nodig te laten opdraven.   De rit was heel mooi aangezien we de ganse tijd langs tempels reden waar dezelfde cermonie aan de gang was (maar dan met de lokale rivier als achtergrond)….mensen stonden in hele lange rijen aan te schuiven om het ritueel te ondergaan…
Eens aan de luchthaven was het terug aan de orde van de dag…bang afwachten of het droog ging blijven…maar voorlopig zat het mee!  We waren al wat beter gemutst J

Eigenlijk ongelooflijk hoe vriendelijk de mensen hier overal zijn, ook het personeel van de low-cost maatschappij waar we mee vliegen.  Het aftellen naar 11 uur ging eigenlijk beter dan verwacht.
En dan kregen we bevestiging, de vlucht gaat door!
Ondertussen ook al in de krant gelezen dat Mumbai (waar we de eerste dagen verbleven) ook al was ondergelopen….de moesson is een nationale ramp aan het geraken voor de mensen hier!
Kort vluchtje van 2 tal uurtjes en we landen al in Chennai, waar we een uurtje overstap-tijd hebben.
We dachten hier lekker te kunnen eten maar dat was tegen onze shokkedijzen!  We waren reeds door de douane en we konden niet meer terug….alle lekkere eetstandjes konden we wel zien, maar we konden er niet bij!!  Dus als je ooit in Chennai bent, eerst eten en dan door de security!!
Aan onze kant bestond de “food court” uit een standje met aiki noodles (+30 rupi voor warm water)!!  Duh!
We zijn van Chennai naar Hyderabad gevlogen, maar wij mochten op het vliegtuig blijven zitten….een half uurtje later stegen we al terug op om 45 minuten later al in Jaipur te landen (een uur te vroeg)!
De taxi naar het hotel genomen en tot onze grote vreugde zag dit er al een pak beter uit dan het vorige J
We hadden besloten om vanaf nu ons budget voor hotels/guesthouses te verdubbelen!  Van ongeveer 10 euro naar 20 euro.  Dit geeft ons een veel grotere keuze en we hebben gemerkt dat basic hier echt basic is…  Nu we toch aan een vermoeiende reis bezig zijn, kunnen we de nodige rust ’s avonds wel gebruiken.   Mooi Indisch ingerichte kamer mét douche en warm water!
In de avond hebben we dan een tuk tuk (hier ook wel helikopter genoemd) genomen naar het gerenommeerde restaurant Niro’s om een Indische specialiteit  te proberen.  Persoonlijk vond ik het maar niets, maar Jo vond het wel lekker (maar die vindt hier alles lekker en ik niets).

Achteraf hebben we nog kennisgemaakt met de opdringerige stad en zijn bewoners….iedereen spreekt je aan en wil je zijn shop of goederen laten zien….resultaat :  Een poppenspeler (dat beweerde hij toch) heeft ons een marionet verkocht en 2 kinderen en een blinde vrouw (maar ineens zag ze wel hoeveel geld ik  vasthad) hebben ons geld afgetroggeld….  Tuk tuk in en terug naar het hotel dan maar….  Effe het rooftop terras uitchecken….facebook bekijken bij enkele biertjes en bedje in.  Morgen gaan we Jaipur verkennen!

Namasté

Carl

wachten....

Strand van Kovalam in de vroege morgen

ceremonie van de hindoes

ceremonie

onze kamer in Jaipur

avondrit met de tuktuk

planning bijsturen

wachten op de luchthaven

zicht vanop het terras in Kovalam
JC ontour-tips:

accomodatie:

Umaid Mahal, mooie kamer, vriendelijke bediening.

Food & drinks:

Niro's volgens LP dé moeite, maar echt gezellig is het niet en van het eten verwacht je voor die prijs wel wat beters!

1. ze zit verbetering in en dan bedoel ik in alles :),zeker het weer .Hier zijn de mousons ook bezig , en je weet ; wees voorzichtig

2. Allee Carl, da dieetplan wodt nog een succes! ;-)