vrijdag 17 augustus 2012

Nieuw-Zeeland 2012 (terugblik)

"Als het waar is dat God vijf dagen heeft uitgetrokken om da wereld te scheppen en één voor de mens, dan is Hij minstens twee dagen bezig geweest met Nieuw-Zeeland. (......) daarna besliste Hij dat de mens in Zijn paradijs mocht wonen, maar niet in Zijn kroonjuweel."
Dat is het stuk dat mijn aandacht trok toen ik het boek "van Bangkok tot Melbourne" las.
De schrijver had dezelfde visie op reizen als Carl en ik en de manier waarop hij Nieuw-Zeeland beschreef maakte ons nieuwsgierig. Dat wilden we zelf wel eens zien....
Na wat opzoekwerk werd het voor ons alleen maar duidelijker!!! Nieuw-Zeeland zou het worden, ook al was het daar winter... voor ons eigenlijk nog een reden te meer om dan te gaan.... niet te veel toeristen om ons heen.
Ik wil "Best Travels"in Roeselare bedanken voor de goede organisatie van onze reis (vlucht en camperverhuur) en de rest deden we volledig zelf!
Met een aantal reisgidsen bij de hand, reden we door het hele land :-)
En wat voor een land!!!!! Alles dat we lazen, kon ons nog niet voorbereiden op de pracht die we daar hebben gezien!
Laat ik duidelijk zijn.... andere landen hebben ook hun schoonheid.... maar ik kan me niet inbeelden dat er nog een land op de wereld is waar alles schoonheid zo geconcentreerd is. Het hele land is adembenemend.... de wegen die je door het land rijden zijn je gids doorheen een landschap dat je betovert, je overal wil laten stoppen om de schoonheid op te nemen, vast te leggen.... wat haast nooit lukt! Ik denk niet dat er ook maar één foto zal zijn die kan tippen aan de werkelijkheid.
Nieuw-Zeeland heeft alles: zee, strand, groene weilanden, dorre savanne, prachtige regenwouden, spectaculaire watervallen, adembenemende fjorden, ontembare bergen, onherbergzame rotsen.... en dat allemaal op een oppervlakte die nauwelijks een fractie van Australië bedraagt.
Je wordt hier nederig..... moeder Natuur heeft hier de bovenhand en daar kan je alleen maar respect voor hebben.
De mens is hier nog maar 800 jaar aanwezig en heeft voor de dierenwereld hier al een verwoestende handdruk achtergelaten.
De vogels die hier leefden kenden geen zoogdieren als vijand.... die bracht de mens hier naartoe. Met als gevolg dat het voortbestaan van de meeste vogelsoorten hier aan een zijden draadje hangt.
Maar Nieuw-Zeelanders zijn zich hiervan bewust en als je ziet met welke inzet en toewijding ze bezig zijn met het beschermen van hun natuur, daar kan je enkel respect voor hebben.
Ik denk dat wij enorm veel van hen kunnen leren, hoewel het voor ons waarschijnlijk al veel te laat is.
Voor mij is dit alvast een oog-opener geweest...ik denk dat ik toch met een grotere bewustheid met de natuur zal omspringen en dat dit in mijn beroepsleven ook een veel grotere rol zal gaan spelen. Misschien is het ook wel een deel van mijn taak om de volgende generatie bewuster te maken hoe belangrijk de natuur voor ons is.
Niet alleen aan de natuur van Nieuw-Zeeland kunnen we een puntje zuigen, maar ook aan de vriendelijkheid van zijn bewoners. De manier waarop deze mensen met elkaar omgaan, open, hartelijk, daar stond ik telkens weer versteld van. De mensen hebben er respect voor elkaar ongeacht afkomst, leeftijd, voorkomen....
Iedereen die hier van de bus stapt, dankt de bestuurder.... dat zou je hier eens moeten kunnen zien :-)
Hier moeten de chauffeurs bescherming krijgen of ze krijgen een pak rammel.... daar worden ze bedankt door elke passagier die afstapt. Een wereld van verschil....
Wij hebben al veel vriendelijke mensen ontmoet, de Laotianen, de Ieren,.... maar de Nieuw-Zeelanders spannen toch wel de kroon!
Ik kan alleen maar afronden door te zeggen dat ik alweer een fantastische ervaring rijker ben!

Ik wil heel graag mijn reisgenoot en partner bedanken voor de mooie 25 dagen.
Dank je om mijn chauffeur te zijn, mijn rots in de branding, mijn kacheltje tijdens koude nachten, mijn redder in nood bij nachtelijk bezoek van vieze beesten, mijn fotograaf, mijn maatje om eens goed mee te lachen, mijn knuffel als ik hem nodig had, mijn beste vriend tijdens een goed gesprek, mijn pannenkoekenbakker als het vuur meezat :-).
Dank je voor je gezelschap en je geduld

We beginnen alvast de volgende reis te plannen!

Kia Ora

Joke



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je voor je reactie! Joke & Carl