zaterdag 6 augustus 2011

SRI LANKA 2011 (Nuwara Eliya)

Vanmorgen vroeg vertrokken uit onze budget guesthouse in Kandy om zo snel mogelijk een bus te zoeken naar Nuwara Eliya, en liefst een directe verbinding. Dat was geen enkel probleem, een tuk-tuk chauffeur aangesproken voor de guesthouse en die bracht ons zonder probleem naar het juiste busstation en naar de goede bus (want op die busstations, dat is daar een wir war van komen en gaan van verschillende soorten bussen, die chauffeurs schreeuwen uit naar waar ze rijden om zo veel mogelijk klanten op hun bus te krijgen, maar wij verstaan daar natuurlijk geen jota van). Een plaatsje extra gekocht om onze rugzakken te zetten en daar gingen we!! Van de drukke stad terug naar iets rustiger oorden, de bergen! De busschauffeur reed (naar goede gewoonte) alsof de duivel hem op de hielen zat (af- en opstappen gebeurt terwijl de bus gewoon trager gaat rijden), hij laveerde tussen het verkeer door de bergen in met ware doodsverachting maar blijkbaar vindt iedereen dat hier normaal want niemand scheen er zich ook maar iets van aan te trekken.
Het klimmen duurde letterlijk uren, en de uitzichten waren adembenemend, thee-plantages en jungle wisselden elkaar af...that's more our cup of tea!! ,-)

Rond de middag kwamen we aan in Nuwara Eliya en een tuk-tuk vinden was ook nu geen probleem! Toeristen zijn hier heel zeldzaam, en dus vliegen de tuk tuk chauffeurs als een zwerm vliegen op ons af... We hadden een budget guesthouse in de lonely planet aangestipt dus vroegen we de brave man ons daar naartoe te brengen, “no problem sir! You look at room, I wait”.
Eens ginder bleek dat die lyrische omschrijving in de lonely planet niet altijd even accuraat is... wat een dumpster was me dat! En daar vroegen ze dan 3000 rupies voor! De chauffeur wist natuurlijk zelf ook wel een guesthouse zijn (weten ze dat niet allemaal??), dus hij bracht ons ook daar naartoe. Het bleek een degelijke guesthouse te zijn, geheel in koloniale stijl (waarvoor de streek hier gekend is), we namen een iets duurdere kamer met haardvuur in de kamer en ruime badkamer voor 1000 rupies extra (zo'n 6 euro). Snel even onze vuile was in het bad uitgewassen en te drogen gehangen en dan maar hopen dat die morgenvroeg droog is om te vertrekken...
Niet zo'n evidente vraag gezien het klimaat hier, we zitten hier op 2000meter hoogte, in de wolken...dus alles is hier koud en vochtig. Onze fleece komt uit de rugzak :-)

Net aan de ingang van het stadje was er zowaar een pub, men waarschuwt wel aan solo reizende vrouwen om hier niet alleen binnen te gaan....maar we wilden toch eens kijken....een pub in Sri Lanka was tot op heden heeeeel zeldzaam, en hij zou ook laat openblijven....
Het was een soort garage waar bamboo was voorgespannen en waarachter allemaal tafels stonden waar je iets kon drinken. De hele “kroeg” (het was toch een heel duister gedoe) zat vol met mannen van iets minder fris allooi... Iedereen dronk er inderdaad bier, en dit aan een hels tempo! Ik zou het inderdaad niet aanraden om als vrouw alleen hier binnen te komen.... Ik moest naar het toilet maar durfde het niet aan om Jo hier alleen te laten zitten....maar bier hadden ze! Veel soorten, maar enkel bier...Jo vroeg een cola, en dat was er niet, ze moesten er eentje gaan kopen in een winkeltje verderop... Enfin, na enkele biertjes zijn we dan maar terug vertrokken. Gedurende de hele tijd waren alle ogen (en dat waren er nogal wat) op ons gericht....beetje creepy toch...
We zijn dan het stadje ingetrokken om iets te eten, en we hebben terug een tip van de lonely planet gevolgd....sjonge jonge, niet te vreten!! De rijst stonk en nadat ik er de bijgeleverde kruiden door had gemengd was het zo pikant dat mijn maag in vuur en vlam stond! Eens beneden zagen we dat de tip van de lonely planet eigenlijk ging over de bakery onder het restaurant...duh!!
Het restaurant lag vlakbij het busstation, waar we een bus namen naar een thee-plantage voor een bezoekje. Zeeeeer de moeite waard, tours vragen hier een pak geld voor, maar wij betaalden 25 rupie voor de bus en het bezoek en rondleiding was gratis!!
Hebben een verhelderende uitleg gekregen over de soorten thee en kochten wat souvenirs voor de mensen thuis, echte single blend highland thee!!
De bus terug genomen naar de stad om op zoek te gaan naar een geschikte plaats om te eten en misschien zelfs iets te drinken!!
Drinken vinden we in het “Grand Hotel” een super sjieke bedoening, waar ze ons via de dienstingang in het cafe loodsen :-) We waren duidelijk under-dressed om zichtbaar voor de andere gasten door de lobby van het hotel voorbij te lopen :-)
Het was eigenlijk ook niet echt de moeite, het was duur en heel afstandelijk! Om te eten hebben we een lonely planet tip gevolgd, een indisch restaurant waar het aanschuiven was om binnen te geraken!! Duidelijk allemaal mensen met een lonely planet, allemaal toeristen uit de wijde omgeving kwamen hier eten!! Sjonge jonge, en eigenlijk de moeite van het wachten niet waard, het was een gewoon indisch restaurant, niet super super.... maar lekker.
Bij terugkomst in het guesthouse hoorden we mensen argumenteren over de prijs! Blijkbaar moeten er nog taksen bij komen...daarom hebben we maar besloten om direct te betalen. En inderdaad er kwam nog 10% tax bij...die ik pertinent weigerde te betalen...ongetwijfeld krijgt dit morgenvroeg nog een staartje bij het ontbijt als de baas terug is.... we zien wel....

Thee plantages in de bergen, net onder het wolkendek

Free thee, 't is wel niet lekker, maar wel gratis!

Joke vind thee geweldig!!

Na kuifje in Tibet, nu Joke in de bergen!

The finest tea leaves in the world!!

Altijd druk bij het busstation van Nuwara Eliya

guesthouse:

The Trevene ( héle mooie kamer in koloniale stijl, tegen betaling kan je de open haard aan laten steken. let wel op, vraag propere handdoeken en je hebt niet altijd warm water. Bij de kamerprijs moet je nog 10% tax rekenen)

Food & drink:

The Pub is een donkere kroeg, met heel goedkoop bier en goedkope snacks
Da Silva Food centre is aan te raden als je daarna een dag of drie op de pot wil!
De bakkerij eronder heeft wel heerlijke worstenbroodjes en chocoladecake!
Grand Indian is zeer druk, cool, maar serveert een eerlijke maaltijd.
Een lekkere thee in de cafetaria van Labookellie Tea Factory en bestel er een stuk chocoladecake bij!!!!

1. Amai, dat zijn weer heel wat ervaringen die ze jullie niet meer kunnen afpakken. Ziet er echt tof uit, al zou ik zelf zo'n reis nooit (durven) doen denk ik. Amuseer jullie nog maar en geniet ervan. Groetjes Viviane

2. Jawadde, weeral een mooie avontuurlijke reis! Joke in de Bergen vind ik een toppie!